TRAUMA


PENGENALAN
Trauma adalah tindak balas emosi terhadap peristiwa yang dahsyat yang menyebabkan seseorang mengalami gangguan dan tindak balas jangka panjang misalnya emosi tidak menentu, imbasan, hubungan tegang dan gejala fizikal seperti sakit kepala atau loya. Walaupun perasaan ini adalah normal, sesetengah orang mempunyai kesukaran bergerak dengan kehidupan mereka. Terdapat pelbagai peristiwa yang boleh menyebabkan seseorang itu trauma antaranya adalah seperti pencerobohan fizikal misalnya kes rogol, kemalangan jalan raya, bencana alam atau kematian orang yang tersayang secara tiba-tiba. Ahli psikologi boleh membantu individu-individu mencari jalan yang membina untuk menguruskan emosi mereka.

Menurut Frank M. Ochberg (1991) trauma adalah kecelaruan keadaaan fizikal atau psikologi yang dihasilkan oleh ketegangan atau kecederaan pada tubuh yang disebabkan oleh tenaga fizikal dari luar. trauma juga adalah peristiwa pahit sama ada secara fizikal atau mental yang menyebabkan kerosakan serta-merta kepada tubuh atau kejutan kepada minda.

Menurut Saakvitne, K. et al (2000) trauma adalah pengalaman individu terhadap sesuatu keadaan atau peristiwa yang kekal di mana keupayaan individu untuk mengintegrasikan pengalaman emosi adalah bersifat ancaman kepada kehidupannya. Trauma juga adalah satu pengalaman yang luar biasa di mana rangsangan kuat dan berbahaya yang mengatasi keupayaan kanak-kanak untuk mengawal emosi. (Rawatan Awal Trauma Network, ND).

Dengan definisi sama ada, Scheeringa dan Zeanah, 2001 menyatakan bahawa persepsi atau penilaian subjektif bahaya atau trauma berbeza mengikut umur dan peringkat pembangunan. Bagi kanak-kanak di bawah umur empat, salah satu pembolehubah trauma yang paling kuat adalah ia boleh menyebabkan ancaman kepada penjaga.

DUA JENIS DIAGNOSIS TRAUMA
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa tidak semua pengalaman trauma membawa kepada tindak balas trauma atau trauma yang berkaitan dengan gangguan atau diagnosis. Terdapat tempoh masa, bagi melihat peristiwa traumatik atau pengalaman yang berkaitan trauma. tanda-tanda tekanan trauma yang ada tidak semestinya berkembang menjadi gangguan tekanan selepas trauma. Walau bagaimanapun, apabila tanda-tanda dan gejala tersebut bertahan dari masa ke masa (satu bulan atau lebih), mengganggu kanak-kanak atau kehidupan harian orang dewasa, kesan kesihatan sosial dan emosi mereka, ia memenuhi kriteria diagnostik khusus. terdapat dua jenis diagnosis trauma iaitu:

Post Traumatic Stress Disorder
Tekanan Pasca trauma (PTSD) menerangkan gejala yang berkaitan dengan peristiwa traumatik. Gejala-gejala yang dialami termasuklah mimpi buruk berulang, tindak balas fizikal, imbasan, reaksi mengejutkan, kehilangan minat dalam aktiviti-aktiviti biasa dan lain-lain

Complex Trauma
Trauma kompleks atau Gangguan Trauma Pembangunan menerangkan bagaimana pendedahan kanak-kanak terhadap pelbagai peristiwa trauma kesan daripada perkembangan mereka. Biasanya, pendedahan trauma kompleks melibatkan kejadian serentak atau berurutan daripada penganiayaan kanak-kanak iaitu penganiayaan psikologi, pengabaian, penderaan fizikal dan seksual, dan menyaksikan keganasan rumah tangga.
Trauma kompleks secara ringkasnya ialah:
·         kronik
·         Bermula di awal kanak-kanak, dan
·         Berlaku dalam sistem caregiving utama anak dan / atau persekitaran sosial

Comments

Popular posts from this blog

FAEDAH MENGGUNAKAN RANGKAIAN LAMAN SOSIAL

PENGENALAN KEPADA ANATOMI DAN FISIOLOGI

PENGENALAN KEPADA KESIHATAN